contact | directeur Ellen Atkinson > 0345 50 1600

Groep 1/2


Thema Lente

De afgelopen 6 weken zijn wij veel te weten gekomen over de lente.

Als eerste hebben we het gehad over de verschillende seizoenen en dat na de winter de lente komt. We hebben gesproken over het veranderen van de bomen en dat de blaadjes groen blijven door het bladgroen.

Vervolgens zijn we in de bloemen gedoken. We weten nu allemaal hoe een bloembol een mooie bloem gaat worden, dat hyacinten, tulpen, narcissen, sneeuwklokjes etc echte lentebloemen zijn. De vader van Seppe uit groep 1/2A is bloemist en is in de klassen komen vertellen over wat hij allemaal doet. Erg leuk en leerzaam.  We hebben lentebloemen geverfd, op de kralenplanken gemaakt, liedjes over gezongen en taal werkjes over gedaan. In de bloemenwinkel op het rode plein konden we bloemen kopen voor in de huishoek.

Vervolgens zijn we gaan werken over vlinders. We hebben de cyclus van ei tot vlinder fantastisch meegekregen door de insecten kooi die we in de klassen hadden. Met elkaar hebben we goed voor de eitjes en rupsen gezorgd en hebben we verschillende vlinders mogen vrij laten buiten.

In de laatste week hebben we het over de dieren in de lente gehad. Al eerder tijdens dit thema is de opa van Jens gekomen met een lammetje, dit was ook echt een feestje.

Kijk voor meer foto’s van dit thema op onze site bij de foto albums.


 


 

 

 


Groep 1/2A

Juf Ellen        op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag

Juf Diana      op woensdag




Groep 1/2B

Juf Diana         op maandag en vrijdag

Juf Wilma        op dinsdag, woensdag en donderdag


Bee-Bot project groep 1-2A In de groepen 1 t/m 4 werken we veel met de Bee-Bot.

Deze kleine programmeerbare bij kunnen we al heel goed besturen. In groep 1-2A en vorig jaar in groep 3B werken we met de Bee-Bot samen met andere scholen in Europa.

Elke maand bedenkt een van de scholen een uitdaging, dit gaan alle andere scholen dan uitvoeren. Over dit project is een filmpje gemaakt door Nuffic. De organisatie die het samenwerken van leerkrachten met buitenlandse scholen stimuleerd.

 

 


Bekijk hier het laatste nieuws uit onze groep!




T
hema ‘nieuw schooljaar’

Het eerste thema van dit jaar was ‘een nieuw schooljaar’.

Als kennismakingsactiviteit zijn de kinderen op ontdekkingstocht door de school gegaan. Zo hebben ze de hele school gezien en zelfs materialen gevraagd uit verschillende groepen zodat we weten waar ze in die groepen uit werken.

Tijdens het spelen/werken hebben de kinderen materialen uit de kast gepakt. Even kijken wat we ook alweer allemaal hebben en wat we ermee kunnen doen.

Daarnaast zijn de kinderen al aan het werk geweest door o.a. een school van blokken te bouwen, hun eigen rugtas na te verven en een school te vouwen.

In de watertafel hebben de kinderen geëxperimenteerd met van vol naar leeg.

Verder hebben we het met de kinderen gehad over een fijne klas/een fijne school. Waar denken de kinderen dan aan en wat hebben we er voor nodig.  We hebben met elkaar gesproken over hoe we het gezellig houden in de klas, wie er allemaal in de klas zitten, verjaardagskalender gemaakt, etc.  Ook de regeltjes als o.a.  ‘we lopen rustig door de gang’ en ‘wat doen we als we klaar zijn met een werkje’ zijn besproken.

 

 


 

 

 

 

 


Kinderboekenweek:

 

Dit jaar zijn we de kinderboekenweek ‘gruwelijk eng’ begonnen. Alle juffen en meesters kwamen verkleed het schoolplein op en gingen daar voorlezen. Wat zagen de kinderen er ook allemaal eng uit, heel leuk!! Vervolgens hebben we met z’n allen het lied van kinderen voor kinderen gezongen en gedanst. Een spetterend begin van de dag en van de kinderboekenweek.

Daarna stond de week in het teken van ‘de Gruffalo’.

Hier hebben we verschillende werkjes over gemaakt. Zo hebben alle kinderen een Gruffalo geknutseld, waarbij ze goed in de gaten moesten houden dat hij o.a. oranje ogen heeft, een zwarte tong zoals drop, paarse stekels, gifgroene wrat op zijn neus  en scherpe klauwen.

We hebben de ‘g ‘ geleerd, woorden gestempeld en het verhaal nagespeeld bij de verteltafel.

Tijdens het werken zijn we wel een paar keer flink geschrokken, dan kwam ineens de voorleestoeter voorbij…….. al het werk in de hele school aan de kant en op dat moment gaat de juf/meester voorlezen.  Ook zijn we voorgelezen door de kinderen uit de groepen 6 en 7. Deze kinderen hebben allemaal boeken meegenomen en zij hebben de kinderen 1 op 1 voorgelezen. Samen een plekje in de school zoeken en dan gaan lezen.  Zie hier ook foto’s van op de schoolsite.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Gezondheid:

Ons tweede thema ging over ‘gezondheid’. Wat hebben we hier heerlijk aan gewerkt. Aan het einde van het thema moesten de kinderen antwoord kunnen geven op de volgende vragen:

 

1: Welke mensen werken er  in een ziekenhuis, bij de apotheek of bij de dokter?

(groep 2: leg uit wat ze doen)

2: Leg de volgende woorden uit:

De rolstoel, de thermometer, het pincet, de assistente, de arts, de patiënt, de verbanddoos

(Extra Groep 2  de stethoscoop, de röntgenfoto, de injectie)

 

Om achter de antwoorden te komen hebben we veel boeken voorgelezen, hebben we de moeder van Jurre op visite gehad die kwam vertellen over een dokterstas, hebben we met de bee-bot gewerkt en zijn we druk bezig geweest met de thematafel. Verder konden de kinderen op het plein bij de receptie een afspraak maken om vervolgens naar de dokter te gaan en als het nodig was konden ze ook medicijnen bij de apotheek ophalen.

Met de werkjes hebben de kinderen een dokter/zuster gevouwen, röntgenfoto’s getekend, ziekenhuis met verdiepingen gebouwd, letter a en z geleerd, rijmwerkjes gedaan, etc.

 

Wij kijken terug op een geslaagd en enthousiast thema.

 

SCHOOL AGENDA

SCHOOL NIEUWS