contact | Waarnemend directeur Linda Beaupain > 0345 50 1600

Vier x Wijzer

Mensen leren op verschillende manieren en daar houden wij op onze school rekening mee. We gaan uit van acht verschillende intelligenties (manieren van leren) en gebruiken de werkwijze Vier-keer-wijzer om de lesstof gevarieerd mee aan te bieden.

We willen kinderen stimuleren om te leren, leergierig te zijn en gemotiveerd om de wereld om zich heen te ontdekken. Maar dan wel op hun eigen manier.

8 Intelligenties
De één wil voelen en bewegen of uitproberen.
Een ander moet het voor zich zien, weer een ander zit direct op het puntje van zijn stoel als de muziek start, als er een ritme te ontdekken valt. Het ene kind wil samen en de ander juist alleen leren.

Ieder mens beschikt over al de acht intelligenties (talenten). Sommige intelligenties zijn sterker ontwikkeld dan de anderen. Door een kind aan te spreken op zijn beter ontwikkelde intelligentie is het gemotiveerder en leert beter en sneller.

mi001
Bij het project reptielen maken we kennis met levende dieren

mi002Vier-keer-wijzer
Wij hanteren de Vier-keer-wijzer methode bij het vak wereldoriëntatie. Deze methode is gebaseerd op de 8 intelligenties. Al vanaf 2006 heeft het team de Vier-keer-wijzer methode op onze school ontwikkeld. Inmiddels werken we al vele jaren volwaardig met deze werkwijze waardoor we in september 2013 het certificaat “Vier-keer-wijzer-school” hebben gekregen.

De werkwijze
Schoolbreed wordt met het vak wereldorientatie  gewerkt met projecten volgens een bepaald thema, zoals Mijn lijf,  Er was eens, etc. De projecten kunnen 4 tot 8 weken duren.

mi003
Themamuur behorende bij het project “ Naar de dokter”

Tijdens de projecten geeft de leerkracht minimaal één keer per week zijn/haar theorieles: vertelt een verhaal, nodigt een deskundige uit, organiseert een excursie, houdt een kringgesprek, verhaalt zijn belevenissen, geeft instructie enz.

Twee maal per week hebben de kinderen de gelegenheid om op hun eigen manier en vanuit hun eigen intelligenties (talenten) het thema verder te onderzoeken en te ervaren. De kinderen werken dan met de MI-kaarten of met de kieswijzers.

In de groepen 1 en 2 is meervoudige intelligentie geïntegreerd in het totale thematische onderwijsaanbod.

Voor meer informatie over deze manier van werken verwijzen we u naar de website http://www.4xwijzer.nl.

 

SCHOOL NIEUWS