contact | Directeur: Daniëlle Laponder > 0345 50 1600

Zoeken

Download

Schoolgids 2016-2017 (PDF)

Kwaliteit

Kwaliteit gaat over de mate waarin de school slaagt haar doelen met de leerlingen te bereiken. De indruk bestaat, met name door publicaties in de media, dat kwaliteit alleen is af te lezen aan de toetsresultaten. Met toetsen worden vaak alleen de cognitieve prestaties gemeten, terwijl er ontwikkeling op veel meer gebieden is waar te nemen. Daarom beslaan onze doelen niet alleen de cognitieve maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.

Kwaliteitszorg

Om te zorgen dat we onze doelen halen, stellen wij ons permanent kritisch en lerend op. Ons motto is: ‘iedere dag samen een beetje beter’. De plek waar onze waarnemingen en verbeteracties samenkomen zijn in de bordsessies onder- en bovenbouw en in de teamvergaderingen. Daarnaast analyseren wij twee keer per jaar op schoolniveau diepgaand onze resultaten en werken wij met kwaliteitskaarten. Dit zijn documenten waarin we vastleggen wat we doen en hoe we het doen. Kwaliteitskaarten helpen ons om systematisch en doelgericht te werken aan de verbetering van het onderwijs en te zorgen voor een doorgaande lijn in de school.
Deze documenten worden planmatig geëvalueerd en waar nodig bijgesteld, zodat een doorlopende kwaliteitszorg gewaarborgd wordt.

Leerresultaten

Wij maken gebruik van toetsen uit de methoden, van het Cito-leerlingvolgsysteem (LVS) en van de observatie-instrumenten KIJK! (groep 1 en 2) en Zien! (groep 3 t/m 8) om de resultaten van de leerlingen te meten en te analyseren. Dit geldt zowel voor de cognitieve als voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Het LVS geeft een duidelijk beeld van de voortgang van een leerling, maar ook van het niveau van een klas en van de hele school. Vanaf eind groep 1 worden bij de leerlingen twee keer per jaar de Citotoetsen afgenomen. Samen met de methode gebonden toetsen en de observaties van de leerkracht, krijgen we een goed beeld in hoeverre de leerlingen de leerstof beheersen. Aanvullend kan dan gekeken worden wie op welke onderdelen eventueel extra oefening of uitleg behoeft.

Advies voortgezet onderwijs

In groep 8 vormen de gegevens van het LVS in combinatie met de observaties van de
leerkracht de basis voor het advies voortgezet onderwijs (VO). Dit advies betreft het niveau waarvan verwacht wordt dat de leerling het VO met succes kan afronden. Ouders kiezen vervolgens
zelf de VO-school waar hun kind het beste past.
Het VO-advies wordt gegeven, voordat de leerlingen de Cito-eindtoets maken. De uitslag van de eindtoets is daarna meestal nog een bevestiging van het advies dat school al heeft gegeven.
Naast een individueel VO-advies, geven de resultaten van de eindtoets ons een beeld van het gemiddelde niveau van onze leerlingen in vergelijking met leerlingen van andere vergelijkbare basisscholen. Onze school laat op de eindtoets jaarlijks een score zien, die boven het landelijk gemiddelde ligt.

Afname toets Aantal leerlingen Gemiddelde score PWA Landelijk gemiddelde
februari 2013 41 537 534,7
februari 2014 45 536,7 534,4
april 2015 37 535,2 534,8
april 2016 39 540 534,5

Rapporten

Drie keer per schooljaar, in november in maart, en in juni/juli, krijgen de kinderen het rapport mee waarin de resultaten staan vermeld. We maken in het rapport een onderscheid tussen resultaten van methode gebonden toetsen en resultaten vanuit het LVS (de Cito-toetsen). De methode gebonden toetsen meten of de leerling de stof, die in de weken voorafgaand is aangeboden, beheerst, terwijl de Cito-toetsen de vorderingen op de lange termijn meten in vergelijking met leeftijdsgenootjes.
Leerlingendossiers
Het leerlingendossier is digitaal en staat in ParnasSys. Dat is een administratiesysteem voor het onderwijs. In de leerlingendossiers staan onder meer: notities van observaties op school en/of speciale onderzoeken, notities van gesprekken met u, , de toets- en rapportgegevens en de plannen voor extra hulp aan uw kind. De dossiers zijn vertrouwelijk. Ouders hebben het recht om het dossier van hun kind in te zien na een afspraak met de schoolleider.
Het kan zijn dat de school het dossier van uw kind of onderdelen hieruit, aan derden wil laten zien. Dit kan alleen als u als ouder/verzorger daarvoor toestemming hebt gegeven. De leerkracht vraagt dit in een gesprek en/of per mail aan u.

Onderwijskundig rapport

Kinderen die de school verlaten krijgen een onderwijskundig rapport mee. Daarin staat volgens welke methoden er is gewerkt en hoe ver het kind is gevorderd.
Het onderwijskundig rapport wordt aan de nieuwe school gestuurd of meegegeven aan de ouders met de bedoeling dat zij het overhandigen aan de groepsleerkracht op de nieuwe school.

Groep 8

Het onderwijs en de activiteiten in groep 8 zijn gericht op de overgang naar het voortgezet onderwijs. Tegenwoordig is de eindtoets voor alle kinderen verplicht en wordt jaarlijks in april afgenomen. De overgang naar het VO ziet er chronologisch in tijd er als volgt uit:
– de voorlichting aan de kinderen en een informatieavond voor de ouders in november door de
groepsleerkracht;
– afname aanvullend onderzoek (NIO) bij leerlingen die hier voor in aanmerking komen;
-schooladvies aan ouders en kind in februari door de groepsleerkracht;
– open dagen VO in januari / februari;
– de leerlingen bezoeken de open lesmiddag van de scholen voor voortgezet onderwijs;
– inleveren van schooladviesformulieren op school in maart;
– inleveren onderwijskundig rapport bij school voor VO in combinatie en aanmelding van de
leerlingen door de ouders;
– afname CITO-eindtoets half april;
– ontvangst toets uitslagen door ouders half mei;
– project weekje VO in de klas.
– bericht van toelating aan de ouders door de ontvangende school;

Onze school heeft de afgelopen jaren deelgenomen aan de NIO. De NIO is een intelligentietest die in de eerste plaats ontwikkeld is om behulpzaam te zijn bij een juiste keuze van het niveau van voortgezet onderwijs voor groep 8 van het basisonderwijs. De toets wordt niet bij alle leerlingen in groep 8 afgenomen, maar alleen als diepgaandere onderbouwing van de schoolkeuze nodig is.
Afhankelijk van de regionale afspraken ligt het in de bedoeling dat ook dit schooljaar de PWA weer deelneemt aan de NIO.

Uitstroom naar het VO

In juli 2016 hebben 39 leerlingen van groep 8 onze school verlaten om door te stromen naar het VO. Hier volgt een overzicht van de
uitstroom naar de verschillende niveaus in het VO:
VWO en/of HAVO 23 leerlingen
VMBO 16 leerlingen

SCHOOL NIEUWS