contact | Directeur: Daniëlle Laponder > 0345 50 1600

Zoeken

Download

Schoolgids 2016-2017 (PDF)

Ons Onderwijs

Waar de school voor staat

Op onze school draait alles om het kind.
Met ons onderwijs houden we rekening met en komen we tegemoet aan de verschillen tussen de kinderen. Door onderwijs te bieden dat aansluit bij de talenten en mogelijkheden van de kinderen halen we het beste in hen naar boven.

Onze missie:
Wij zijn een school met kwalitatief goed, boeiend en passend onderwijs voor alle kinderen in Beusichem en omgeving.

Onze visie:
Wij begeleiden kinderen in hun ontwikkeling tot sociale, zelfstandige mensen, die mede verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces. We zorgen ervoor dat kinderen zich gezien voelen en dat ze komen tot een persoonlijke groei en een passend niveau in de schoolse vaardigheden. We hebben daarbij hoge verwachtingen.

We laten ons hierbij leiden door vier kernwaarden:
Ontwikkeling en groei
Diversiteit
Samen
Nieuwsgierigheid

We maken kinderen en medewerkers verantwoordelijk voor hun eigen leerproces, dagen ze uit en houden ze nieuwsgierig om te willen leren. We stimuleren iedereen om het beste uit zichzelf te halen. We creëren een leeromgeving waarin we van en met elkaar leren. We bieden onderwijs op maat en houden rekening met verschillen in leren. We sluiten met de inhoud aan bij de omgeving en de belevingswereld van de kinderen. Bij dit alles spelen ook ouders een belangrijke rol.

Ons motto luidt: “samen elke dag een beetje beter”

Onze manier van werken

Wie door de school loopt kan een goede indruk krijgen van onze manier van werken. We zijn trots op de open cultuur die in het gebouw te herkennen is.

De kinderen zijn op onze school ingedeeld in leeftijdsgroepen. Meestal zitten de kinderen vanaf groep 3 t/m 8 in dezelfde jaargroep. Enkele groepen vormen een combinatiegroep van twee leeftijdsgroepen.
De groepen 1 en 2 worden gemengd, zodat jongste kleuters kunnen leren van het voorbeeldgedrag van de oudste kleuters.

In de jaargroepen wordt zowel klassikaal als in kleine groepjes les gegeven.
De instructie bij de basisvakken taal, lezen en rekenen wordt op drie niveaus gegeven.

Voor kinderen die meer begeleiding nodig hebben worden aparte onderwijsprogramma’s opgesteld.
Kinderen uit de groepen 5 t/m 8 die meer uitdaging nodig hebben kunnen drie keer per jaar een periode van 8 weken meedraaien in een plusklas.

Bij het vak wereldoriëntatie werken we vanuit de gedachte van Meervoudige Intelligentie. We willen hiermee de lesstof beter aan laten sluiten bij de talenten en interesses van de kinderen. De leerkracht krijgt hierbij steeds meer de rol van begeleider/coach. Tijdens deze zogenaamde MI-lessen wordt veel groeps- doorbrekend gewerkt.

We stimuleren het zelfstandig werken en het samenwerken.
De pleinen (gemeenschappelijke ruimtes) worden hiervoor gebruikt. Kinderen werken veelvuldig in groepjes of individueel op 1 van de pleinen.

De deuren van de lokalen staan vaak open. De vele raampartijen zorgen voor openheid en transparantie in de school.

Instructie op meerdere niveaus

Op onze school wordt de instructie en de oefenstof bij de vakken taal, technisch lezen en rekenen op verschillende niveaus aangeboden. We komen hiermee tegemoet aan de individuele verschillen tussen de leerlingen.

Bij TAAL krijgen de leerlingen de lesstof aangeboden volgens drie verschillende aanpakken:
De zonaanpak is voor kinderen die meer aan kunnen dan de gemiddelde basisstof. Zij kunnen vaak zonder of met een korte instructie aan het werk. Deze kinderen krijgen naast hun “gewone” werk, leerstof aangeboden die hen meer uitdaagt en meer van hen vraagt.
De maanaanpak is voor kinderen die de instructie van de leerkracht nodig hebben. Zij maken de basisstof van de methodes.
De steraanpak is voor kinderen die vaak extra hulp nodig hebben. Zij krijgen na de basisinstructie, verlengde instructie van de leerkracht.

Bij REKENEN werken we met de drie ster-niveaus volgens de rekenmethode.
Het middelste niveau (2 ster)is de basisstof waarbinnen de hele groep werkt. Binnen dit niveau wordt instructie gegeven volgens dezelfde werkwijze als bij de maanaanpak van taal.
Kinderen voor wie het 2-ster niveau te hoog of te laag is gegrepen krijgen rekenonderwijs in respectievelijk het 1- of 3 sterniveau (vergelijkbaar met de zon- en steraanpak bij taal).

Bij TECHNISCH LEZEN wordt de drie niveau-indeling van de methode Lekker Lezen
gehanteerd.

Meervoudige Intelligentie

Mensen leren op verschillende manieren en daar houden wij op onze school rekening mee. We gaan uit van 8 verschillende intelligenties (manieren van leren) en gebruiken de werkwijze Vier-keer-wijzer om de lesstof gevarieerd mee aan te bieden.

We willen kinderen stimuleren om te leren, leergierig te zijn en gemotiveerd om de wereld om zich heen te ontdekken. Maar dan wel op hun eigen manier.

8 Intelligenties
De één wil voelen en bewegen of uitproberen.
Een ander moet het voor zich zien, weer een ander zit direct op het puntje van zijn stoel als de muziek start, als er een ritme te ontdekken valt. Het ene kind wil samen en de ander juist alleen leren.

Ieder mens beschikt over al de acht intelligenties (talenten). Sommige intelligenties zijn sterker ontwikkeld dan de anderen. Door een kind aan te spreken op zijn beter ontwikkelde intelligentie is het gemotiveerder en leert beter en sneller.

Vier-keer-wijzer
Wij hanteren de Vier-keer-wijzer methode bij het vak wereldoriëntatie. Deze methode is gebaseerd op de 8 intelligenties. Al vanaf 2006 heeft het team de Vier-keer-wijzer methode op onze school ontwikkeld. Inmiddels werken we al vele jaren volwaardig met deze werkwijze waardoor we in september 2013 het certificaat “Vier-keer-wijzer-school” hebben gekregen.

De werkwijze
De groepen 3 t/m 8 starten iedere drie of vier weken een nieuw project op het gebied van wereldoriëntatie. Tijdens deze projecten wordt thematisch gewerkt met één geschiedenis-, aardrijkskunde – of natuuronderwerp (bijvoorbeeld het bos, de Romeinen of de Arabische wereld).

Tijdens de projecten geeft de leerkracht minimaal één keer per week zijn/haar theorieles: vertelt een verhaal, nodigt een deskundige uit, organiseert een excursie, houdt een kringgesprek, verhaalt zijn belevenissen, geeft instructie enz.

Twee maal per week hebben de kinderen de gelegenheid om op hun eigen manier en vanuit hun eigen intelligenties (talenten) het thema verder te onderzoeken en te ervaren. De kinderen werken dan met de MI-kaarten of met de kieswijzers.

De thema’s in de groepen 3 zijn gekoppeld aan de thema’s van “Veilig leren lezen”. In de groepen 1 en 2 is meervoudige intelligentie geïntegreerd in het totale thematische onderwijsaanbod.

Voor meer informatie over deze manier van werken verwijzen we u naar de website van de school , http://www.pwabeusichem.nl, en naar de website http://www.4xwijzer.nl.

Werkwijze bij de kleuters

De lesstof bij de kleuters wordt zoveel mogelijk spelenderwijs aangeboden. Op deze jonge leeftijd kunnen de ontwikkelingen per kind nog aardig uiteenlopen. De kleuters krijgen in thema’s van 6 weken lesstof aangeboden waarbij gewerkt wordt aan doelen die in deze eerste twee schooljaren gehaald moeten worden om vervolgens in groep 3 aan het onderwijs deel te kunnen nemen.

In groep 1 en 2 wordt gewerkt met de methode Schatkist, ondersteund door lesmateriaal uit diverse bronnen. De methode werkt met projecten van zes weken, waarbinnen activiteiten en werkjes rond een bepaald thema worden aangeboden, gericht op het ontwikkelingsniveau van de kinderen. Hierbij wordt ook gekeken dat de verschillende intelligenties afwisselend en voldoende worden aangesproken bij het aanbod van de werkjes.

Tijdens de speel- en werklessen kiezen de kinderen m.b.v. het planbord met welke activiteit ze aan de slag gaan. De leerkracht geeft zowel in de grote kring als in de kleine kring instructie over specifieke lesstof.
Elke ochtend en middag zijn er speel-werklessen en gaan de kinderen ook naar buiten om te spelen.
Wekelijks krijgen de groepen een uur bewegingsonderwijs om de motoriek te helpen ontwikkelen.
Al vanaf groep 1 worden de vorderingen van de kinderen getoetst met Cito-toetsen en m.b.v. het volgsysteem KIJK.

Plusprogramma en Plusklas

We houden rekening met verschillen in leren tussen kinderen. Sommige kinderen hebben er baat bij om naast de gewone lesstof extra uitdaging te krijgen. Dit bieden we aan met een plusprogramma en met de plusklas.

Vermoedens
Er kan aanleiding zijn voor de leerkracht en/of ouders om te denken dat een kind mogelijk (hoog)begaafd is en meer uitdaging nodig heeft.
Deze vermoedens worden gebaseerd op:
– informatie uit signaleringslijsten vanuit het Digitaal Handelingsprotocol Hoog-
begaafdheid (DHH) welke door de leerkrachten over alle leerlingen in groep 1, 3 en 5 worden
ingevuld;
– informatie van ouders;
– hoge scores bij de CITO toetsen niveau 1 of 1+) en bij de methode gebonden toetsen (goed tot
zeer goed);
-informatie uit observatie in de klas.

Signalering
Als een leerling gesignaleerd is, wordt met behulp van het DHH verder gekeken wat de leerling nodig heeft. In deze gevallen kan er voor gekozen worden om de diagnostische fase van het protocol te doorlopen.
Is er voldoende aanleiding om wel door te gaan dan volgt de leerkracht de diagnostische fase. Deze leidt tot een eindconclusie en daar waar gewenst een plan van aanpak voor de leerling.
Ouders en de intern begeleider worden door de leerkracht in dit hele proces betrokken.

Plusprogramma
Het plan van aanpak zal o.a. een plusprogramma inhouden. Dit houdt in dat de leerling naast de reguliere lesstof tijd en ruimte krijgen voor extra
verdiepings- en verrijkingsstof.
Leerlingen die voor het plusprogramma in aanmerking komen werken in kleine groepjes aan de extra lesstof. Na instructie van de leerkracht kunnen de kinderen voornamelijk zelfstandig met het groepje aan het werk. Er is een aanbod voor taal, rekenen en wereldoriëntatie.

Plusklas
Naast het plusprogramma bieden we de mogelijkheid voor kinderen uit de groepen 5 t/m 8 om gedurende het jaar voor één of meer periodes van 8 weken een middag per week te werken volgens een aangepast programma in een plusklas. Deze plusklas biedt onderwijs op maat voor leerlingen die behoefte hebben aan een andere uitdaging dan ze in een reguliere onderwijsgroep krijgen. De rest van de week volgt deze leerling lessen in de eigen groep.
De beleidsnotitie met alle informatie over de plusklas is te vinden op onze website.

Schoolplan 2015-2019

Elke vier jaar maakt de school een nieuw meerjarenplan, een zogeheten schoolplan. In dit schoolplan staan de doelen die we over vier jaar willen bereiken en hoe we daar de komende jaren aan willen werken. Het schoolplan volgt het strategisch meerjaren beleidsplan van de Stichting BasisBuren en is school specifiek uitgewerkt. Voor het samenstellen van de inhoud van het schoolplan wordt gebruikt gemaakt van interne en externe informatie over onze school. Deze informatie wordt verkregen vanuit o.a. team, bestuur, inspectie, ouders en leerlingen. Met behulp van vragenlijsten, rapportages en zelfevaluatie wordt gekeken op welke punten we het onderwijs kunnen verbeteren en nog beter aan kunnen sluiten bij de visie van de school.
Verder leest u in het schoolplan alle benodigde informatie over onze school.
Het huidige schoolplan is gepubliceerd op onze website en kan als PDF document worden opgevraagd bij de schoolleiding. Jaarlijks wordt het geëvalueerd en bijgesteld.

Schooljaarplan 2016-2017

Vanuit het Schoolplan worden elk jaar de doelen verder uitgewerkt die we ons als school stellen om aan onze opdracht te voldoen. Dit schooljaar hebben we een werkwijze ontwikkeld om het schooljaarplan tot een levend document te maken met als doel ons op koers te houden van de doelstellingen die we gesteld hebben. Hierbij zijn alle doelen vanuit het schooljaarplan ondergebracht onder de drie strategische opdrachten die het bestuur ons gesteld heeft: de basis op orde, een professionele organisatie en talentontwikkeling. Deze drie opdrachten met de doelen voor dit schooljaar zijn in de personeelskamer visueel gemaakt. Bij alles wat we doen op school wordt de verbinding gezocht met deze doelen.
Het schooljaarplan is terug te vinden in de backwardsmapping van het schoolplan. Ook de drie strategische opdrachten met de doelen zijn op de website te vinden en kunnen als PDF documenten worden opgevraagd bij de schoolleiding.

Methodes

Op onze school werken we met methodes bij de verschillende vakken.
-Schatkist
Bij de kleuters wordt gewerkt met de methode Schatkist. Met deze methode wordt
binnen thema’s gericht gewerkt aan de brede ontwikkeling van kleuters. De methode wordt aangevuld met extra activiteiten om ook het rekenen voldoende aan bod te laten komen.
De methode wordt tevens aangevuld met thema’s zoals Sint en Kerst.
Schatkist sluit aan bij de methode Veilig Leren Lezen waarmee in groep 3 wordt gewerkt.
-Veilig Leren Lezen
Veilig leren lezen is een methode voor aanvankelijk lees- én taalonderwijs. Met Veilig leren lezen kunnen leerlingen al snel nieuwe woorden lezen met de letters die ze hebben geleerd. Verder is er veel aandacht voor het automatiseren van de letterkennis en het stimuleren van vloeiend lezen.
-Taal Actief (editie 3)
Met Taal Actief wordt gewerkt in de groepen 4 t/m 8. De methode bestaat uit een leerlijn taal en een leerlijn spelling. Binnen de leerlijn
taal komen de volgende onderdelen aan bod:
-woordenschat
-taal verkennen
-spreken en luisteren
-schrijven
De methode werkt met differentiatie in niveaus.
-Lekker Lezen
Lekker Lezen is de methode welke wij inzetten voor het voortgezet technisch lezen in groep 4 t/m 8. Met deze lesmethode lezen alle kinderen op hun eigen AVI-niveau.
-Nieuwsbegrip
In de groepen 4 t/m 8 wordt bij begrijpend lezen gewerkt met de methode Nieuwsbegrip XL. Groep 4 start na de kerstvakantie met deze methode.
Nieuwsbegrip is een methode waarbij leerlingen teksten lezen over een actueel onderwerp. Aan de teksten zijn leesbegrip- en woordenschatoefeningen gekoppeld, met als doel leerlingen strategisch te leren lezen. De actualiteit motiveert leerlingen om de tekst te lezen. Vijf leesstrategieën worden herhaald geoefend.
-Pennenstreken en Zwart op Wit
Voor het schrijfonderwijs maken wij gebruik van de volgende methodes.
In groep 3 de methode Pennenstreken. Deze methode sluit volledig aan op Veilig Leren Lezen.
In de groepen 4, 5 en 6 de methode Zwart op wit. Ook deze methode sluit aan bij de methodes van groep 3 zodat er een doorgaande lijn is in het schrijfonderwijs.
In groep 7 maken we gebruik van de schrijfmethode Pennenstreken om het technisch schrijven van de leerlingen te ondersteunen.
-Wereld in Getallen (editie 4)
Met deze rekenmethode werken we in de groepen 3 t/m 8. De kinderen leren met deze methode inzicht verwerven en vaardigheden oefenen. De methode werkt met differentiatie in niveaus.
-Vier-keer-Wijzer (Meervoudige Intelligentie)
De groepen 3 t/m 8 werken bij Wereldoriëntatie volgens de werkwijze Vier-
keer-Wijzer. Dit is een organisatiemodel waarbij gebruik gemaakt wordt van de theorie van professor Howard Gardner rond meervoudige intelligentie en waarbij uitgegaan wordt van de drie basisbehoeften relatie, competentie en autonomie.
Ook techniek en burgerschap komen tijdens de lessen wereldoriëntatie aan bod.
Elders in deze schoolgids en op onze website http://www.pwabeusichem.nl staat uitgebreide informatie wat de werkwijze inhoudt en worden de 8 intelligenties van Gardner toegelicht.
-Blits Studievaardigheden
In de groepen 7 en 8 wordt gewerkt met de methode Blits Studievaardigheden. De methode kent vier onderdelen van studievaardigheden: studieteksten, informatiebronnen, kaarten en schema’s, tabellen en grafieken. Met deze methode leren de kinderen ook studerend lezen.
-Groove.me
De groepen 7 en 8 krijgen Engelse les met behulp van de methode Groove.me. Dit is een digibord lesmethode waarbij muziek (bekende popsongs en eigentijdse muziek) de basis vormt voor alle lessen.
In de lessen wordt het thema van het liedje gebruikt om leerlingen Engels te leren, daarbij komen alle vaardigheden aan bod.
-Soemokaarten
Soemokaarten zijn kaarten die een systematische, preventieve ondersteuning bieden voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen.
-Verkeer
Voor het verkeersonderwijs maken we gebruik van het lesmateriaal van Veilig Verkeer Nederland:
groep 1, 2 en 3 Rondje verkeer
groep 4l Stap Vooruit
groep 5 en 6 Op Voeten en Fietsen
groep 7 en 8 Jeugd Verkeerskranten een
-Creatieve vakken
In de groepen 5 t/m 8 zetten we Crea-anders van Vier-keer-Wijzer in. Deze methode sluit aan bij de projecten wereldoriëntatie en laat meerdere technieken van tekenen en handvaardigheid aan bod komen. Daarnaast worden in de groepen 3 t/m 8 crea-lessen gegeven vanuit Handvaardig ,
Beeldvaardig, Tekenvaardig en Uit de kunst.
-Moet je doen
Dans-, muziek- en dramalessen worden gegeven vanuit de methode Moet je doen.
-Planmatig bewegingsonderwijs
Deze methode wordt ingezet voor de gymnastieklessen.

Computers

De computers op onze school werken binnen een netwerk Actanet. Dit netwerk wordt door een extern bedrijf onderhouden. Het voordeel van dit netwerk is dat op afstand software geïnstalleerd kan worden, problemen opgelost kunnen worden etc.
In alle groepen werken de kinderen met computers in de klas.
Dit schooljaar straten we met het werken met Snappets als pilot in twee groepen. Verderop wordt toegelicht wat dit inhoudt.

Bij de kleuters wordt niet alleen geoefend met de muis maar zijn er ook oefenprogramma’s vanuit de methode Schatkist.
Vanaf groep 3 zijn in elke klas minstens drie computers aanwezig. In de centrale hal staan 8 computers die door de midden- en bovenbouw groepen gebruikt worden.
De computers bij de klassen worden o.a. gebruikt als aanvulling op de taal/lees- en rekenmethodes. Per leerjaar heeft elke methode software programma’s waarmee de kinderen meerdere keren per week zelfstandig de lesstof kunnen oefenen.
Tijdens de werklessen van wereldoriëntatie worden computers en laptops ingezet om informatie op te zoeken en verslagen te maken.
In de groepen 1/2 hangt een touchscreen. Deze kan ingezet worden tijdens klassikale instructie, het bekijken van school-tv filmpjes, maar ook voor kleine groepjes kinderen om er mee te werken.
Vanaf groep 3 hebben alle groepen een digitaal schoolbord in het lokaal. Dit wordt veel gebruikt tijdens de instructie bij de lessen. Uitzendingen van school-tv kunnen in de klassen op het digitale schoolbord bekeken worden.
Al onze computers zijn aangesloten op het netwerk, zodat leerlingen gebruik kunnen maken van het internet.

Snappets
Dit schooljaar zijn we gestart met de inzet van Snappet in de groepen 6/7 en 7. Door het werken met Snappet kunnen we het onderwijs nog meer kindgericht (adaptief) aanbieden waardoor de kinderen resultaten krijgen die passen bij hun individuele niveau.

Snappet is het gebruik van tablets in de klas waarop de kinderen de lesstof verwerken. Elke leerling heeft een eigen tablet. De leerkracht geeft zoals gewoonlijk eerst de lesinstructie. De kinderen verwerken de lesstof daarna niet meer in het schrift maar direct op de tablet.
De Snappet is een interactieve vervanging voor de werkboeken en de schriften maar sluit gewoon aan op de methodes die we op school gebruiken. Wetenschappelijk is bewezen dat met deze manier van onderwijs geven betere resultaten worden geboekt.

Het voordeel van het werken met Snappet is dat kinderen direct feedback krijgen op de gemaakte opgaven. Het kind ziet zo meteen of hij/zij de opgave goed gedaan heeft. Is het fout dan kan het kind de opdracht direct verbeteren? Het systeem voegt vervolgens meer oefenstof toe op het niveau van het kind.
Een ander voordeel is dat de leerkracht via de computer live kan meekijken op het zogenoemde “dashboard” om te zien hoe de opdrachten worden gemaakt door de kinderen. De leerkracht heeft op allerlei manieren een overzicht hoe de kinderen de lesstof hebben gemaakt. Dit kan per opdracht zijn, per vak, per dag, per periode etc. Er zijn overzichten per kind, per groep, per vak en zelfs per opdracht. De leerkracht heeft zo meteen inzicht welke kinderen bij welke lesstof nog verlengde instructie nodig heeft of op welke onderdelen de groep als geheel nog extra instructie nodig heeft.

Het werken met de tablet heeft als consequentie dat er minder met de hand geschreven wordt. Om te zorgen dat het handschrift van de kinderen op peil blijft krijgen deze groepen weer extra oefening in het schrijven. Ook worden er nog steeds taaloefeningen in het schrift gegeven.

Snappet is zeker geen vervanging van de leerkracht. Het is een hulpmiddel om het onderwijs adaptiever te maken. Het helpt ook om meer inzicht te krijgen in de vorderingen van de kinderen en wat ze aan gerichte instructie nodig hebben. De rol van de leerkracht in de klas blijft cruciaal.

De tablets worden alleen gebruikt voor de verwerking van de lesstof. Op de andere tijden werken de kinderen gewoon als vanouds met andere materialen. Gemiddeld zal een kind dan ook niet meer dan 2 uur per dag op een tablet werken en dit is verdeeld over de dag.

De tablet wordt alleen gebruikt voor het onderwijs. De kinderen verwerken er hun lesstof op.
Er kunnen geen spelletjes op de tablet worden gespeeld. Het kan ook ingezet worden voor Wereld Oriëntatie, waarbij de kinderen informatie zoeken op het internet. Dit gebeurt onder toezicht van de leerkracht en alleen wanneer deze via het systeem de toegang voor de kinderen open zet.

We gebruiken dit schooljaar om Snappet als een pilot in te zetten in deze twee groepen. Als de ervaringen goed zijn zullen we dit verder doorzetten naar andere groepen. De mogelijkheid bestaat dat we in het volgende schooljaar dan vanaf groep 5 t/m 8 de Snappets in gaan voeren.

Extra activiteiten tijdens of na schooltijd

De PWA neemt ook deel aan allerlei activiteiten die buiten het reguliere onderwijsprogramma vallen. Deze activiteiten voegen vaak iets toe aan het onderwijs op het gebied van sport, kennis of vooral ook samen iets vieren/beleven.
De activiteiten die binnen schooltijd vallen zijn voor alle kinderen verplicht.
Wij doen mee aan de volgende activiteiten:

– Schoolvoetbaltoernooi;
– schoolreisjes (groepen 1 t/m 7);
– schoolkamp (groep 8);
– excursies (incidenteel);
– uitstapjes naar het theater (of theater
op school);
– schaatsen (bij geschikte weers-
omstandigheden);
– schoolfeest;
– Koningsfeest;
– nationaal schoolontbijt;
– Sinterklaasfeest;
– Kerstdiner;
– De Blazersbende
– Avondvierdaagse.
In samenwerking met kinderopvang SKLM wordt dit schooljaar gekeken of en hoe we ook na schooltijd een aanbod aan vooral culturele activiteiten aan kunnen bieden waar kinderen vanuit Beusichem en omgeving gebruik van kunnen maken.

SCHOOL NIEUWS